Fatihah al-Kitab, Ayat al-Kursi, dan dua ayat daripada Surah Ali ‘Imran adalah ayat-ayat pemberi syafaat

Please complete the required fields.




TEKS BAHASA ARAB

إن فاتحة الكتاب وآية الكرسي، والآيتين من (آل عمران): {شهد الله أنه لا إله إلا هو والملائكة وأولو العلم قائما بالقسط لا إله إلا هو العزيز الحكيم. إن الدين عند الله الإسلام} و{قل اللهم مالك الملك تؤتي الملك من تشاء وتنزع الملك ممن تشاء وتعز من تشاء} إلى قوله: {وترزق من تشاء بغير حساب} هن مشفعات، ما بينهن وبين الله حجاب، فقلن: يا رب! تهبطنا إلى أرضك وإلى من يعصيك؟ قال الله: بي حلفت لا يقرؤهن أحد من عبادي دبر كل صلاة إلا جعلت الجنة مأواه على ما كان فيه، وإلا أسكنته حظيرة الفردوس، وإلا قضيت له كل يوم سبعين حاجة أدناها المغفرة.

TEKS BAHASA MALAYSIA

Sesungguhnya Fatihah al-Kitab, Ayat al-Kursi, dan dua ayat daripada (Surah Ali ‘Imran): {Allah menyatakan bahwa tidak ada tuhan selain Dia; (demikian pula) para malaikat dan orang berilmu yang menegakkan keadilan, tidak ada tuhan selain Dia, Yang Maha Perkasa, Maha-bijaksana. Sesungguhnya Agama disisi adalah Islam} dan {Katakanlah: Wahai Tuhan Yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan orang yang Engkau kehendaki} sehinggalah firman Allah: {Dan Engkau beri rezeki siapa yang Engkau kehendaki tanpa hisab (batas)…} Ayat-ayat ini adalah pemberi syafaat, dan tiada hijab antara ayat-ayat ini dengan Allah bagi sebarang penghalang pun. Mereka berkata: Ya Tuhan! Engkau turunkan kami ke bumi-Mu dan kepada siapa yang tidak mematuhi Mu? Tuhan berfirman: Aku bersumpah bahawa tidak ada hamba-hamba-Ku yang membacanya setelah setiap akhir solat kecuali Aku akan menjadikan Syurga tempat kediamannya dengan apa yang ada di dalamnya, kecuali Aku akan menempatkannya di kurungan syurga Firdaus, dan kecuali Aku akan memenuhi untuknya setiap hari tujuh puluh keperluan, yang paling sedikit adalah pengampunan.

STATUS

Palsu

KOMENTAR ULAMA/PENGKAJI HADIS

Hadis ini disebut oleh Syeikh Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān حفظه الله dalam kitab himpunan hadis-hadis lemah dan palsu beliau berjudul Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj, di halaman 1407, hadis nombor 7139. Kitab ini adalah ringkasan kepada kitab Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah karya Syeikh Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī (m. 1420H) رحمه الله . Berikut adalah maklumat tentang hadis ini, seperti yang terdapat dalam kitab ini:

(موضوع)
عن علي بن أبي طالب رضي الله عنه مرفوعا: إن فاتحة الكتاب وآية الكرسي، والآيتين من (آل عمران): {شهد الله أنه لا إله إلا هو والملائكة وأولو العلم قائما بالقسط لا إله إلا هو العزيز الحكيم. إن الدين عند الله الإسلام} و{قل اللهم مالك الملك تؤتي الملك من تشاء وتنزع الملك ممن تشاء وتعز من تشاء} إلى قوله: {وترزق من تشاء بغير حساب} هن مشفعات، ما بينهن وبين الله حجاب، فقلن: يا رب! تهبطنا إلى أرضك وإلى من يعصيك؟ قال الله: بي حلفت لا يقرؤهن أحد من عبادي دبر كل صلاة إلا جعلت الجنة مأواه على ما كان فيه، وإلا أسكنته حظيرة الفردوس، وإلا قضيت له كل يوم سبعين حاجة أدناها المغفرة.
[ابن حبان في ((المجروحين))، ابن السني، الشحامي في ((الأربعين))، ((الضعيفة)) (698)]

(Palsu)
Daripada ‘Ali bin Abi Talib RA meriwayatkan secara marfu’ (disandarkan kepada Nabi SAW): Sesungguhnya Fatihah al-Kitab, Ayat al-Kursi, dan dua ayat daripada (Surah Ali ‘Imran): {Allah menyatakan bahwa tidak ada tuhan selain Dia; (demikian pula) para malaikat dan orang berilmu yang menegakkan keadilan, tidak ada tuhan selain Dia, Yang Maha Perkasa, Maha-bijaksana. Sesungguhnya Agama disisi adalah Islam} dan {Katakanlah: Wahai Tuhan Yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan orang yang Engkau kehendaki} sehinggalah firman Allah: {Dan Engkau beri rezeki siapa yang Engkau kehendaki tanpa hisab (batas)…} Ayat-ayat ini adalah pemberi syafaat, dan tiada hijab antara ayat-ayat ini dengan Allah bagi sebarang penghalang pun. Mereka berkata: Ya Tuhan! Engkau turunkan kami ke bumi-Mu dan kepada siapa yang tidak mematuhi Mu? Tuhan berfirman: Aku bersumpah bahawa tidak ada hamba-hamba-Ku yang membacanya setelah setiap akhir solat kecuali Aku akan menjadikan Syurga tempat kediamannya dengan apa yang ada di dalamnya, kecuali Aku akan menempatkannya di kurungan syurga Firdaus, dan kecuali Aku akan memenuhi untuknya setiap hari tujuh puluh keperluan, yang paling sedikit adalah pengampunan.
[Riwayat Ibn Hibban dalam al-Majruhin, Ibn al-Sunni dan al-Syihami dalam al-Arba’in. Lihat Silsilah al-Da’ifah, no. 698]

RUJUKAN

Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī, & Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān. (2010). Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj. Maktabah al-Ma‘ārif.

MAKLUMAN

Maklumat ini merupakan hasil dari tajaan Badan Kebajikan Islam Telekom Malaysia Berhad, dengan kerjasama Pejabat Mufti Wilayah dan beberapa universiti tempatan. Projek ini diketuai oleh Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI. Moga Allah jadikan ia sebagai pemberat timbangan amalan buat semua yang terlibat. Aamiin!

Mohon lapor sekiranya terdapat sebarang kesilapan.