Hijab yang tidak tertutup dan air yang tidak menyucikan

TEKS BAHASA ARAB

أف للحمام! حجاب لا يستر، وماء لا يطهر لا يحل لرجل أن يدخله إلا بمنديل، مروا المسلمين لا يفتنون نساءهم، الرجال قوامون على النساء، علموهن ومروهن بالتسبيح.

TEKS BAHASA MALAYSIA

Jijik sekali bagi tempat mandi awam! Hijab yang tidak tertutup dan air yang tidak menyucikan. Tiada boleh memasukinya melainkan dengan kain (menutupi aurat). Ingatlah lelaki muslim agar tidak membawa fitnah (bencana) kepada wanita mereka. Lelaki adalah pengawal yang bertanggungjawab menjaga wanita. Ajarkan para wanita dan biasakan mereka dengan menyebut tasbih.

STATUS

Lemah

KOMENTAR ULAMA/PENGKAJI HADIS

Hadis ini disebut oleh Syeikh Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān حفظه الله dalam kitab himpunan hadis-hadis lemah dan palsu beliau berjudul Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj, di halaman 1224, hadis nombor 6236. Kitab ini adalah ringkasan kepada kitab Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah karya Syeikh Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī (m. 1420H) رحمه الله . Berikut adalah maklumat tentang hadis ini, seperti yang terdapat dalam kitab ini:

(ضعيف)
عن عاثشة رضي الله عنها، قالت: قال صلى الله عليه وسلم: أف للحمام! حجاب لا يستر، وماء لا يطهر لا يحل لرجل أن يدخله إلا بمنديل، مروا المسلمين لا يفتنون نساءهم، الرجال قوامون على النساء، علموهن ومروهن بالتسبيح.
[هب، ((الضعيفة)) (7038)].

(Lemah)
Daripada ‘Aishah RA, katanya: Baginda SAW pernah bersabda: Jijik sekali bagi tempat mandi awam! Hijab yang tidak tertutup dan air yang tidak menyucikan. Tiada boleh memasukinya melainkan dengan kain (menutupi aurat). Ingatlah lelaki muslim agar tidak membawa fitnah (bencana) kepada wanita mereka. Lelaki adalah pengawal yang bertanggungjawab menjaga wanita. Ajarkan para wanita dan biasakan mereka dengan menyebut tasbih.
[Riwayat al-Baihaqi dalam Shu’ab al-Iman. Lihat Silsilah al-Da’ifah, no. 7038].

RUJUKAN

Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī, & Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān. (2010). Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj. Maktabah al-Ma‘ārif.

MAKLUMAN

Maklumat ini merupakan hasil dari tajaan Telekom Malaysia, dengan kerjasama Pejabat Mufti Wilayah dan beberapa universiti tempatan. Projek ini diketuai oleh Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI. Moga Allah jadikan ia sebagai pemberat timbangan amalan buat semua yang terlibat. Aamiin!

Mohon lapor sekiranya terdapat sebarang kesilapan.