Tunaikanlah zakat yang fardhu, kerana ia suci dan akan menyucikan kamu, sambungkan silaturahim, dan ketahuilah hak orang yang bertanya

Please complete the required fields.




TEKS BAHASA ARAB

أد الزكاة المفروضة، فإنها طهرة تطهرك، وآت صلة الرحم، واعرف حق السائل، والجار، والمسكين، وابن السبيل، ولا تبذر تبذيرا.

TEKS BAHASA MALAYSIA

Tunaikanlah zakat yang fardhu, kerana ia suci dan akan menyucikan kamu, sambungkan silaturahim, dan ambil tahu hak orang yang bertanya (meminta), dan (hak) jiran, dan (hak) orang miskin, serta (hak) orang yang berada di jalan Allah, dan janganlah engkau membazir.

STATUS

KOMENTAR ULAMA/PENGKAJI HADIS

Hadis ini disebut oleh Syeikh Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān حفظه الله dalam kitab himpunan hadis-hadis lemah dan palsu beliau berjudul Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj, di halaman 870, hadis nombor 4451. Kitab ini adalah ringkasan kepada kitab Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah karya Syeikh Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī (m. 1420H) رحمه الله . Berikut adalah maklumat tentang hadis ini, seperti yang terdapat dalam kitab ini:

(ضعيف) عن أنس بن مالك -رضي الله عنه: أن رجلا، قال: يا رسول الله، إني ذو مال كثير، وذو أهل وولد، فكيف يجب لي أن أصنع أوأنفق؟ قال: ((أد الزكاة المفروضة، فإنها طهرة تطهرك، وآت صلة الرحم، واعرف حق السائل، والجار، والمسكين، وابن السبيل، ولا تبذر تبذيرا)). [ك، حم ((الضعيفة)) (2190)].

(Lemah)
Daripada Anas bin Malik RA beliau berkata bahawa seorang lelaki berkata: Wahai Rasulullah SAW, sesungguhnya aku mempunyai harta yang banyak serta anak pinak, bagaimanakah yang sepatutnya aku lakukan atau bagaimanakah yang sepatutnya aku infakkan? Baginda bersabda: “Tunaikanlah zakat yang fardhu, kerana ia suci dan akan menyucikan kamu, sambungkan silaturahim, dan ambil tahu hak orang yang bertanya (meminta), dan (hak) jiran, dan (hak) orang miskin, serta (hak) orang yang berada di jalan Allah, dan janganlah engkau membazir.”
[Riwayat al-Hakim dalam al-Mustadrak dan Ahmad bin Hanbal dalam Musnadnya. Lihat Silsilah al-Da’ifah, no. 2190].

RUJUKAN

Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī, & Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān. (2010). Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj. Maktabah al-Ma‘ārif.

MAKLUMAN

Maklumat ini merupakan hasil dari tajaan Badan Kebajikan Islam Telekom Malaysia Berhad, dengan kerjasama Pejabat Mufti Wilayah dan beberapa universiti tempatan. Projek ini diketuai oleh Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI. Moga Allah jadikan ia sebagai pemberat timbangan amalan buat semua yang terlibat. Aamiin!

Mohon lapor sekiranya terdapat sebarang kesilapan.