Tidak ada Muslim yang meninggalkan dunia, dan pada dirinya empat orang anak, melainkan Tuhan memasukkan mereka ke dalam Syurga

TEKS BAHASA ARAB

ما من مسلمين يموت لهما أربعة أولاد؛ إلا أدخلهما الله الجنة [بفضل رحمته إياهما]، قالوا: يا رسول الله، وثلاثة؟ قال: وثلاثة، قالوا: يا رسول الله، واثنان؟ قال: واثنان، وإن من أمتي لمن يعظم للنار حتى يكون أحد زواياها، وإن من أمتي لمن يدخل بشفاعته الجنة أكثر من مضر.

TEKS BAHASA MALAYSIA

Tidak ada Muslim yang meninggalkan dunia, dan pada dirinya empat orang anak, melainkan Tuhan memasukkan mereka ke dalam Syurga (dengan kurniaan Allah kepadanya). Mereka berkata: “Wahai Rasulullah, jika tiga?”. Lalu Rasulullah berkata: “Dan tiga”, mereka berkata: “Wahai Rasulullah, jika dua?. Lalu Rasulullah berkata lagi: “Dan dua. Dari kalangan umatku yang memuliakan neraka pasti satu berada di sudutnya, dan dari kalangan umatku yang memasuki syurga dengan syafaatnya lebih ramai daripada mereka yang menerima mudharat.

STATUS

Lemah

KOMENTAR ULAMA/PENGKAJI HADIS

Hadis ini disebut oleh Syeikh Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān حفظه الله dalam kitab himpunan hadis-hadis lemah dan palsu beliau berjudul Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj, di halaman 928, hadis nombor 4769. Kitab ini adalah ringkasan kepada kitab Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah karya Syeikh Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī (m. 1420H) رحمه الله . Berikut adalah maklumat tentang hadis ini, seperti yang terdapat dalam kitab ini:

(ضعيف)
عن الحارث بن أُقيش – رضي الله عنه – مرفوعا: ((ما من مسلمين يموت لهما أربعة أولاد؛ إلا أدخلهما الله الجنة [بفضل رحمته إياهما]))، قالوا: يا رسول الله، وثلاثة؟ قال: ((وثلاثة))، قالوا: يا رسول الله، واثنان؟ قال: ((واثنان، وإن من أمتي لمن يعظم للنار حتى يكون أحد زواياها، وإن من أمتي لمن يدخل بشفاعته الجنة أكثر من مضر)).
[حم، ك، ه، ((الضعيفة)) (2121)].

(Lemah)
Diriwayatkan daripada Haris bin Uqaish RA secara marfu’ (disandarkan kepada Nabi SAW): Tidak ada Muslim yang meninggalkan dunia, dan pada dirinya empat orang anak, melainkan Tuhan memasukkan mereka ke dalam Syurga (dengan kurniaan Allah kepadanya). Mereka berkata: “Wahai Rasulullah, jika tiga?”. Lalu Rasulullah berkata: “Dan tiga”, mereka berkata: “Wahai Rasulullah, jika dua?. Lalu Rasulullah berkata lagi: “Dan dua. Dari kalangan umatku yang memuliakan neraka pasti satu berada di sudutnya, dan dari kalangan umatku yang memasuki syurga dengan syafaatnya lebih ramai daripada mereka yang menerima mudharat.
[Riwayat Musnad Ahmad bin Hanbal, Sunan Ibn Majah, dan al-Hakim dalam al-Mustadrak. Lihat Silsilah al-Da’ifah, no. 2121].

RUJUKAN

Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī, & Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān. (2010). Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj. Maktabah al-Ma‘ārif.

MAKLUMAN

Maklumat ini merupakan hasil dari tajaan Telekom Malaysia, dengan kerjasama Pejabat Mufti Wilayah dan beberapa universiti tempatan. Projek ini diketuai oleh Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI. Moga Allah jadikan ia sebagai pemberat timbangan amalan buat semua yang terlibat. Aamiin!

Mohon lapor sekiranya terdapat sebarang kesilapan.