Sesungguhnya kekasihku telah memberitahuku bahawa aku jatuh sakit pada 19 Ramadan, ia adalah malam di mana Musa Bin Imran wafat

TEKS BAHASA ARAB

قول علي: إن خليلي حدثني أني أضرب لتسع عشرة من رمضان، وهي الليلة التي مات فيها موسى بن عمران، وأموت لاثنتين وعشرين من رمضان، وهي التي رفع فيها عيسى.

TEKS BAHASA MALAYSIA

Kata-kata Ali: Sesungguhnya kekasihku telah memberitahuku bahawa aku jatuh sakit pada 19 Ramadan.Ia adalah malam di mana Musa Bin Imran wafat dan aku akan meninggal dunia pada 22 Ramadan. Ia adalah hari di mana Isa diangkat.

STATUS

Palsu

KOMENTAR ULAMA/PENGKAJI HADIS

Hadis ini disebut oleh Muḥammad bin ‘Alī al-Shawkānī (m.1250H) رحمه الله dalam kitab himpunan hadis-hadis palsu beliau berjudul Al-Fawā’id Al-Majmū’ah Fī Al-Aḥādīth Al-Mawḍū‘ah, di halaman 378, hadis nombor 82. Berikut adalah komentar beliau terhadap hadis ini:

رواه العقيلي عن الأصبغ بن نباته عن علي، وهو كذاب، وفي إسناده أيضا: سعد الإسكاف، هو أيضا كذاب.

Diriwayatkan oleh al-Uqaili daripada al-Asbagh bin Nabatah daripada Ali. Dia adalah seorang pendusta. Pada sanadnya terdapat Sa’d al-Iskaf, seorang pendusta juga.

RUJUKAN

Muḥammad bin ‘Alī Al-Shawkānī. (1995). Al-Fawā’id Al-Majmū’ah Fī Al-Aḥādīth Al-Mawḍū‘ah (‘Abd Al-Raḥman Al-Mu‘allimī, Ed.). Dār Al-Kutub Al-‘Ilmiyyah.

MAKLUMAN

Maklumat ini merupakan hasil dari tajaan Telekom Malaysia, dengan kerjasama Pejabat Mufti Wilayah dan beberapa universiti tempatan. Projek ini diketuai oleh Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI. Moga Allah jadikan ia sebagai pemberat timbangan amalan buat semua yang terlibat. Aamiin!

Mohon LAPOR kepada pentadbir sekiranya terdapat sebarang kesilapan.