Sekiranya setiap orang beriman menyaksikan kamu hari ini daripada dosa-dosa

Please complete the required fields.




TEKS BAHASA ARAB

لو شهدكم اليوم كل مؤمن عليه من الذنوب كأمثال الجبال الرواسي لغفر لهم ببكاء هذا الرجل، وذلك؛ أن الملائكة تبكي وتدعو له وتقول: اللهم شفع البكائين فيمن لم يبك.

TEKS BAHASA MALAYSIA

Sekiranya setiap orang beriman menyaksikan kamu hari ini daripada dosa-dosa seperti gunung yang tinggi, nescaya dia akan mengampuninya kerana tangisan lelaki ini. Dan itu kerana para malaikat menangis berdoa untuknya dan berkata, Ya Allah, berilah syafaat orang yang menangis kepada orang yang tidak menangis.

STATUS

Sangat Munkar

KOMENTAR ULAMA/PENGKAJI HADIS

Hadis ini disebut oleh Syeikh Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān حفظه الله dalam kitab himpunan hadis-hadis lemah dan palsu beliau berjudul Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj, di halaman 2014, hadis nombor 10109. Kitab ini adalah ringkasan kepada kitab Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah karya Syeikh Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī (m. 1420H) رحمه الله . Berikut adalah maklumat tentang hadis ini, seperti yang terdapat dalam kitab ini:

(منكر جدا)
عن الهيثم بن مالك قال: خطب رسول الله صلى الله عليه وسلم الناس، فبكى رجل بين يديه، فقال النبي صلى الله عليه وسلم: لو شهدكم اليوم كل مؤمن عليه من الذنوب كأمثال الجبال الرواسي لغفر لهم ببكاء هذا الرجل، وذلك؛ أن الملائكة تبكي وتدعو له وتقول: اللهم شفع البكائين فيمن لم يبك.
[هب، ((الضعيفة)) (3103)]

(Sangat Munkar)
Daripada al-Haitham bin Malik berkata, Rasulullah SAW berkhutbah kepada manusia, lalu seorang lelaki di depannya menangis. Lantas Nabi SAW berkata, Sekiranya setiap orang beriman menyaksikan kamu hari ini dari dosa-dosa seperti gunung yang tinggi, nescaya dia akan mengampuninya kerana tangisan lelaki ini. Dan itu kerana para malaikat menangis berdoa untuknya dan berkata, Ya Allah, berilah syafaat orang yang menangis kepada orang yang tidak menangis.
[Riwayat al-Baihaqi dalam Shu’ab al-Iman. Lihat Silsilah al-Da‘ifah, no. 3103]

RUJUKAN

Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī, & Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān. (2010). Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj. Maktabah al-Ma‘ārif.

MAKLUMAN

Maklumat ini merupakan hasil dari tajaan Badan Kebajikan Telekom Malaysia Berhad, dengan kerjasama Pejabat Mufti Wilayah dan beberapa universiti tempatan. Projek ini diketuai oleh Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI. Moga Allah jadikan ia sebagai pemberat timbangan amalan buat semua yang terlibat. Aamiin!

Mohon lapor sekiranya terdapat sebarang kesilapan.