Sekiranya engkau telah diberikan kecukupan, maka jangan meminta-minta

TEKS BAHASA ARAB

أنه قدم على رسول الله صلى الله عليه وسلم في وفد من قومه من ثقيف، قال: فلما دخلنا على النبي صلى الله عليه وسلم فكان فيما ذكر أن سألوه فقال لهم: هل قدم معكم أحد من غيركم؟ قالوا: نعم، قدم معنا فتى منا خلفناه في رحالنا قال: فأرسلوا إليه قال: فلما دخلت عليه وهم عنده ليستقبلني فقال: إن اليد المعطية هي العليا والسائلة هي السفلى فما استغنيت فلا تسأل فإن مال الله مسؤول ومعطى.

TEKS BAHASA MALAYSIA

Atiyah al-Sa’di berkata bahawa beliau datang kepada Rasulullah SAW sebagai wakil kepada kaumnya iaitu Bani Thaqif. Lalu beliau berkata: Ketika mana kami bertemu Nabi SAW, pada ketika itu, apa yanh masih diingati, mereka bertanya kepada Nabi SAW. Lalu baginda berkata: Adakah ada orang lain bersama kamu? Mereka menjawab: Ya, ada seorang pemuda yang kami tinggalkan dia di belakang kami . Maka baginda SAW bersabda: Panggilkan dia ke sini. Lalu ‘Atiyyah Al-Si’di berkata: Ketika mana aku masuk bertemu Nabi SAW pada masa yang sama rombongan Bani Thaqif juga berada di situ untuk menyambut aku. Lalu Nabi SAW bersabda: Sesungguhnya tangan yang memberi itu adalah yang berada di atas manakala tangan yang menerima pula berada di bawah. Sekiranya engkau telah diberikan kecukupan, maka jangan meminta-minta. Sesungguhnya harta Allah itu akan diminta dan diberi.

STATUS

Munkar

KOMENTAR ULAMA/PENGKAJI HADIS

Hadis ini disebut oleh Syeikh Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān حفظه الله dalam kitab himpunan hadis-hadis lemah dan palsu beliau berjudul Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj, di halaman 904, hadis nombor 4630. Kitab ini adalah ringkasan kepada kitab Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah karya Syeikh Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī (m. 1420H) رحمه الله . Berikut adalah maklumat tentang hadis ini, seperti yang terdapat dalam kitab ini:

(منكر بهذا التمام) عن عطية السعدي رضي الله عنه: أنه قدم على رسول الله صلى الله عليه وسلم في وفد من قومه من ثقيف قال: فلما دخلنا على النبي صلى الله عليه وسلم فكان فيما ذكر أن سألوه فقال لهم: هل قدم معكم أحد من غيركم؟ قالوا: نعم قدم معنا فتى منا خلفناه في رحالنا قال: فأرسلوا إليه قال: فلما دخلت عليه وهم عنده ليستقبلني فقال: إن اليد المعطية هي العليا والسائلة هي السفلى فما استغنيت فلا تسأل فإن مال الله مسؤول ومعطى. [ابن عساكر, الضعيفة (7109)]

(Munkar dengan menyebut lafaz ini secara sempurna) Atiyah al-Sa’di berkata bahawa beliau datang kepada Rasulullah SAW sebagai wakil kepada kaumnya iaitu Bani Thaqif. Lalu beliau berkata: Ketika mana kami bertemu Nabi SAW, pada ketika itu, apa yanh masih diingati, mereka bertanya kepada Nabi SAW. Lalu baginda berkata: Adakah ada orang lain bersama kamu? Mereka menjawab: Ya, ada seorang pemuda yang kami tinggalkan dia di belakang kami . Maka baginda SAW bersabda: Panggilkan dia ke sini. Lalu ‘Atiyyah Al-Si’di berkata: Ketika mana aku masuk bertemu Nabi SAW pada masa yang sama rombongan Bani Thaqif juga berada di situ untuk menyambut aku. Lalu Nabi SAW bersabda: Sesungguhnya tangan yang memberi itu adalah yang berada di atas manakala tangan yang menerima pula berada di bawah. Sekiranya engkau telah diberikan kecukupan, maka jangan meminta-minta. Sesungguhnya harta Allah itu akan diminta dan diberi. [Ibn ‘Asakir, Al-Dha’ifah no 7109].

RUJUKAN

Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī, & Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān. (2010). Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj. Maktabah al-Ma‘ārif.

MAKLUMAN

Maklumat ini merupakan hasil dari tajaan Telekom Malaysia, dengan kerjasama Pejabat Mufti Wilayah dan beberapa universiti tempatan. Projek ini diketuai oleh Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI. Moga Allah jadikan ia sebagai pemberat timbangan amalan buat semua yang terlibat. Aamiin!

Mohon lapor sekiranya terdapat sebarang kesilapan.