Salah seorang daripada kalian akan dipanggil untuk diberi catatan di tangan kanannya

Please complete the required fields.




TEKS BAHASA ARAB

[يوم ندعو كل أناس بإمامهم]، قال: يدعى أحدهم، فيعطى كتابه بيمينه، ويمد له في جسمه ستون ذراعا، ويبيض وجهه، ويجعل على رأسه تاج من لؤلؤ يتلألأ، فينطلق إلى أصحابه، فيرونه من بعيد فيقولون: اللهم! ائتنا بهذا، وبارك لنا في هذا، حتى يأتيهم فيقول: أبشروا، لكل رجل منكم مثل هذا. قال: وأما الكافر فيسود وجهه، ويمد له في جسمه ستون ذراعا على صورة آدم، فيلبس تاجا، فيراه أصحابه فيقولون: نعوذ بالله من شر هذا، اللهم! لا تأتنا بهذا. قال: فيأتيهم فيقولون: اللهم! اخزه. فيقول: أبعدكم الله؛ فإن لكل رجل منكم مثل هذا.

TEKS BAHASA MALAYSIA

[Di hari ketika kami memanggil setiap manusia dengan pemimpinnya], Nabi bersabda: Salah seorang daripada kalian akan dipanggil untuk diberi catatan di tangan kanannya, badannya akan dibesarkan untuknya hingga enam puluh hasta, wajahnya akan memutih, dan mahkota mutiara berkilau akan diletakkan di kepalanya. Maka dia akan pergi menemui para sahabatnya, yang dapat melihatnya dari jauh, dan mereka akan berkata: Ya Allah! Bawalah yang ini kepada kami, dan diberkatilah kami padanya, sehingga dia sampai kepada mereka, dan berkata kepada mereka: Khabar gembira! Setiap orang di antara kamu akan menjadi seperti ini. Dia (ﷺ) berkata: Adapun orang yang kafir, maka mukanya akan menjadi hitam, tubuhnya akan dibesarkan hingga enam puluh hasta sebagaimana Adam, dia akan diberi mahkota, dan para sahabatnya akan melihatnya dan berkata: Kami berlindung kepada Allah daripada kejahatan yang satu ini. Ya Allah! Jangan bawa yang ini kepada kami. Dia berkata: Oleh itu, ketika dia sampai kepada mereka, mereka berkata: Ya Allah! Hinakan dia, sehingga mereka akan diberitahu: Semoga Allah menjauhkan kamu! Sesungguhnya bagi setiap lelaki di antara kamu adalah orang-orang seperti ini.

STATUS

Lemah

KOMENTAR ULAMA/PENGKAJI HADIS

Hadis ini disebut oleh Syeikh Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān حفظه الله dalam kitab himpunan hadis-hadis lemah dan palsu beliau berjudul Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj, di halaman 1350 – 1351, hadis nombor 6898. Kitab ini adalah ringkasan kepada kitab Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah karya Syeikh Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī (m. 1420H) رحمه الله . Berikut adalah maklumat tentang hadis ini, seperti yang terdapat dalam kitab ini:

(ضعيف)
عن أبي هريرة رضي الله عنه، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: في قوله – عز وجل -: [يوم ندعو كل أناس بإمامهم]، قال: يدعى أحدهم، فيعطى كتابه بيمينه، ويمد له في جسمه ستون ذراعا، ويبيض وجهه، ويجعل على رأسه تاج من لؤلؤ يتلألأ، فينطلق إلى أصحابه، فيرونه من بعيد فيقولون: اللهم! ائتنا بهذا، وبارك لنا في هذا، حتى يأتيهم فيقول: أبشروا، لكل رجل منكم مثل هذا. قال: وأما الكافر فيسود وجهه، ويمد له في جسمه ستون ذراعا على صورة آدم، فيلبس تاجا، فيراه أصحابه فيقولون: نعوذ بالله من شر هذا، اللهم ! لا تأتنا بهذا. قال: فيأتيهم فيقولون: اللهم! اخزه. فيقول: أبعدكم الله؛ فإن لكل رجل منكم مثل هذا.
[ت، ع، حب، حل، ك، ((الضعيفة))، (4827، 5025)]

(Lemah)
Daripada Abu Hurairah RA, daripada Nabi SAW bersabda: Pada firman Allah ‘azza wa jalla: [Di hari ketika kami memanggil setiap manusia dengan pemimpinnya], Nabi bersabda: Salah seorang daripada kalian akan dipanggil untuk diberi catatan di tangan kanannya, badannya akan dibesarkan untuknya hingga enam puluh hasta, wajahnya akan memutih, dan mahkota mutiara berkilau akan diletakkan di kepalanya. Maka dia akan pergi menemui para sahabatnya, yang dapat melihatnya dari jauh, dan mereka akan berkata: Ya Allah! Bawalah yang ini kepada kami, dan diberkatilah kami padanya, sehingga dia sampai kepada mereka, dan berkata kepada mereka: Khabar gembira! Setiap orang di antara kamu akan menjadi seperti ini. Dia (ﷺ) berkata: Adapun orang yang kafir, maka mukanya akan menjadi hitam, tubuhnya akan dibesarkan hingga enam puluh hasta sebagaimana Adam, dia akan diberi mahkota, dan para sahabatnya akan melihatnya dan berkata: Kami berlindung kepada Allah daripada kejahatan yang satu ini. Ya Allah! Jangan bawa yang ini kepada kami. Dia berkata: Oleh itu, ketika dia sampai kepada mereka, mereka berkata: Ya Allah! Hinakan dia, sehingga mereka akan diberitahu: Semoga Allah menjauhkan kamu! Sesungguhnya bagi setiap lelaki di antara kamu adalah orang-orang seperti ini.
[Riwayat al-Tirmizi, Abu Nu’aym dalam al-Hilyah al- Awliya’, Ibn Hibban, al-Hakim. Lihat Silsilah al-Da’ifah, no. 4827 dan 5025]

RUJUKAN

Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī, & Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān. (2010). Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj. Maktabah al-Ma‘ārif.

MAKLUMAN

Maklumat ini merupakan hasil dari tajaan Badan Kebajikan Islam Telekom Malaysia Berhad, dengan kerjasama Pejabat Mufti Wilayah dan beberapa universiti tempatan. Projek ini diketuai oleh Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI. Moga Allah jadikan ia sebagai pemberat timbangan amalan buat semua yang terlibat. Aamiin!

Mohon lapor sekiranya terdapat sebarang kesilapan.