Marwan bin al-Hakam berkhutbah di Mekah

Please complete the required fields.




TEKS BAHASA ARAB

المدينة خير ( و في رواية : أفضل ) من مكة.

TEKS BAHASA MALAYSIA

Marwan bin al-Hakam berkhutbah di Mekah. Dia menyebut Mekah dan kelebihannya, dan dia berlebih-lebihan (dalam memuji Mekah). Rafi’ bin Khadij yang berada berhampiran mimbar berkata: "Aku mendengar engkau menyebut kelebihan Mekah dan itu sememangnya kelebihan Mekah. Tetapi aku tidak mendengar engkau menyebut kelebihan Madinah. Sesungguhnya aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Madinah lebih baik (dalam riwayat lain: lebih baik daripada Mekah)."

STATUS

Batil

KOMENTAR ULAMA/PENGKAJI HADIS

Hadis ini disebut oleh Syeikh Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān حفظه الله dalam kitab himpunan hadis-hadis lemah dan palsu beliau berjudul Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj, di halaman 1794, hadis nombor 9043. Kitab ini adalah ringkasan kepada kitab Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah karya Syeikh Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī (m. 1420H) رحمه الله . Berikut adalah maklumat tentang hadis ini, seperti yang terdapat dalam kitab ini:

(باطل) عن عمرة بنت عبدالرحمن، قالت: خطب مروان بن الحكم بمكة، فذكر مكة وفضلها، فأطنب فيها، ورافع بن خديج عند المنبر فقال: ذكرت مكة وفضلها وهي على ما ذكرت، ولم أسمعك ذكرت المدينة، أشهد لسمعت رسول الله ﷺ يقول: المدينة خير (وفي رواية: أفضل من مكة). [تخ، الجندي في « قضائل المدينة، طب، ((الضعيفة)) (1444)]

(Batil) Daripada ‘Amarah binti Abd al-Rahman berkata: Marwan bin al-Hakam berkhutbah di Mekah. Dia menyebut Mekah dan kelebihannya, dan dia berlebih-lebihan (dalam memuji Mekah). Rafi’ bin Khadij yang berada berhampiran mimbar berkata: "Aku mendengar engkau menyebut kelebihan Mekah dan itu sememangnya kelebihan Mekah. Tetapi aku tidak mendengar engkau menyebut kelebihan Madinah. Sesungguhnya aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Madinah lebih baik (dalam riwayat lain: lebih baik daripada Mekah)." [Riwayat al-Bukhari dalam Tarikh Al-Kabir, al-Jundi dalam Fadhail Al-Madinah, al-Khatib al-Baghdadi dalam Tarikh Baghdad. Silsilah al-Da'ifah, no. 1444]

RUJUKAN

Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī, & Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān. (2010). Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj. Maktabah al-Ma‘ārif.

MAKLUMAN

Maklumat ini merupakan hasil dari tajaan Badan Kebajikan Islam Telekom Malaysia Berhad, dengan kerjasama Pejabat Mufti Wilayah dan beberapa universiti tempatan. Projek ini diketuai oleh Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI. Moga Allah jadikan ia sebagai pemberat timbangan amalan buat semua yang terlibat. Aamiin!

Mohon lapor sekiranya terdapat sebarang kesilapan.