Ketika mana aku sedang tidur pada waktu Isyak di masjid al-Haram, telah datang kepadaku seseorang, dia membangunkan aku

Please complete the required fields.




TEKS BAHASA ARAB

بَيْنَا أَنَا نَائِم عِشَاء فِي الْمَسْجِد الْحَرَام إِذْ أَتَانِي آتٍ، فَأَيْقَظَنِي، فَاسْتَيْقَظْت، فَلَمْ أَرَ شَيْئاً، ثم عدت في النوم، ثم أيقظني … فَإِذَا أَنَا بِهَيْئَة خَيَال، فَأَتْبَعْته بَصَرِي حَتَّى خَرَجْت مِنْ الْمَسْجِد؛ فَإِذَا أَنَا بِدَابَّةٍ أَدْنَى شَبَهاً بِدَوَابِّكُمْ هَذِهِ، بِغَالكُمْ هَذِهِ، غَيْر أَنَّهُ مُضْطَرِب الْأُذُنَيْنِ يُقَال لَهُ: الْبُرَاق وَكَانَتْ الْأَنْبِيَاء صلوات الله عليهم تَرْكَبهُ قَبْلِي .. ثُمَّ أُتِيت بِالْمِعْرَاجِ الَّذِي كَانَتْ تَعْرُج عَلَيْهِ أَرْوَاح بني آدم، فَلَمْ يَرَ الْخَلَائِق أَحْسَن مِنْ الْمِعْرَاج، أَمَا رَأَيْتم الْمَيِّت حِين يُشَقّ بَصَره طَامِحاً إِلَى السَّمَاء؟ فَإِنَّمَا يُشَقّ بَصَره طَامِحاً إِلَى السَّمَاء عَجَبه بِالْمِعْرَاجِ … ثُمَّ صَعِدْت إِلَى السَّمَاء الْخَامِسَة؛ فَإِذَا أَنَا بِهَارُون، وَنِصْف لِحْيَته بَيْضَاء وَنِصْفهَا سَوْدَاء، تَكَاد لِحْيَته تُصِيب سُرَّته مِنْ طُولهَا … ثُمَّ صَعِدَتْ إِلَى السَّمَاء السَّادِسَة فَإِذَا أَنَا بِمُوسَى، رَجُل آدَم كَثِير الشَّعْر لَوْ كَانَ عَلَيْهِ قَمِيصَانِ؛ لَنَفَذَ شَعْره دُون الْقَمِيص (وفي رواية: خرج شعره منهما!) وَإِذَا هُوَ يَقُول: يَزْعُم النَّاس أَنِّي أَكْرَم عَلَى اللَّه منْ هَذَا؛ بَلْ هَذَا أَكْرَم عَلَى اللَّه مِنِّي …


TEKS BAHASA MALAYSIA

Ketika mana aku sedang tidur pada waktu Isyak di masjid al-Haram, telah datang kepadaku seseorang, dia membangunkan aku. Kemudian aku bangun dan aku tidak melihat sesuatu pun lalu aku kembali tidur. Kemudian dia mengejutkanku dan ketika itu aku berada dalam keadaan khayal lalu pandanganku mengikutnya sehingga aku keluar dari masjid. Ketika itu bersamaku seekor binatang yang umpama binatang kamu ini dan baghal kamu ini, melainkan ia bersimpang kedua telinganya. Ia dipanggil: al-Buraq. Dahulu para Nabi AS telah menunggangnya sebelumku. Kemudian aku diberi peluang untuk melakukan Mikraj yang mana roh-roh keturunan Adam naik padanya. Maka ia tidak melihat sesuatu ciptaan yang lebih baik daripada Mikraj. Tidakkah kamu melihat orang yang mati ketika matanya bergerak naik ke langit? Maka sesungguhnya apabila penglihatannya naik ke langit kerana ia merasa kagum dengan Mikraj… Kemudian aku naik ke langit ke lima dan terdapat Harun di situ, setengah janggutnya putih dan setengah janggutnya hitam, ia hampir sampai ke pusatnya kerana terlalu panjang. Kemudian aku naik ke langit yang ke enam dan mendapati Musa di situ, dia merupakan seorang lelaki yang banyak bulunya, jika padanya dua lapis baju bulunya akan tembus melalui baju (di dalam riwayat yang lain: Rambutnya akan keluar daripada dua lapis bajunya!) Ketika itu dia berkata: Ada yang mendakwa bahawa sesungguhnya aku lebih mulia kepada Allah daripada dia ini tetapi dia ini lebih mulia kepada Allah daripadaku..” (Hadith yang panjangnya enam muka surat mengikut ukuran helain muka surat kitab ini)


STATUS

Palsu


KOMENTAR ULAMA/PENGKAJI HADIS

Hadis ini disebut oleh Syeikh Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān حفظه الله dalam kitab himpunan hadis-hadis lemah dan palsu beliau berjudul Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj, di halaman 1709, hadis nombor 8599. Kitab ini adalah ringkasan kepada kitab Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah karya Syeikh Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī (m. 1420H) رحمه الله . Berikut adalah maklumat ringkas tentang hadis Abu Sa'id al-Khudri RA ini yang terdapat dalam kitab ini:

Riwayat Ibn Jarir dan al-Baihaqi dalam al-Dalail.

Ia dinilai palsu oleh al-Albānī (m. 1420H) رحمه الله

RUJUKAN

Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī, & Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān. (2010). Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj. Maktabah al-Ma‘ārif.


MAKLUMAN

Maklumat ini merupakan hasil dari tajaan Badan Kebajikan Islam Telekom Malaysia Berhad, dengan kerjasama Pejabat Mufti Wilayah dan beberapa universiti tempatan. Projek ini diketuai oleh Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI.  Moga Allah jadikan ia sebagai pemberat timbangan amalan buat semua yang terlibat. Aamiin! 


Mohon lapor sekiranya terdapat sebarang kesilapan.


beacon