Kematian adalah sebuah keuntungan, maksiat adalah sebuah musibah

Please complete the required fields.




TEKS BAHASA ARAB

الموت غنيمة، والمعصية مصيبة، والفقر راحة، والغنى عقوبة، والعقل هدية من الله، والجهل ضلالة، والظلم ندامة، والطاعة قرة العين، والبكاء من خشية الله النجاة من النار، والضحك هلاك البدن، والتائب من الذنب كمن لا ذنب له.

TEKS BAHASA MALAYSIA

Kematian adalah sebuah keuntungan, maksiat adalah sebuah musibah, kefakiran adalah sebuah kerehatan, kekayaan adalah sebentuk hukuman, akal adalah hadiah kurniaan daripada Allah, kejahilan adalah sebuah kesesatan, kezaliman adalah sebuah penyesalan, ketaatan adalah penyejuk mata, tangisan kerana takutkan Allah adalah kejayaan daripada api neraka, ketawa adalah pembinasa badan, dan orang yang bertaubat daripada dosa adalah seperti orang yang tidak mempunyai apa-apa dosa.

STATUS

Sangat Munkar Kecuali Ayat Terakhir

KOMENTAR ULAMA/PENGKAJI HADIS

Hadis ini disebut oleh Syeikh Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān حفظه الله dalam kitab himpunan hadis-hadis lemah dan palsu beliau berjudul Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj, di halaman 2066, hadis nombor 10383. Kitab ini adalah ringkasan kepada kitab Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah karya Syeikh Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī (m. 1420H) رحمه الله . Berikut adalah maklumat tentang hadis ini, seperti yang terdapat dalam kitab ini:

(منكر جداً إلا الجملة الأخيرة)
عن عائشة -رضي الله عنها-، قالت: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: الموت غنيمة، والمعصية مصيبة، والفقر راحة، والغنى عقوبة، والعقل هدية من الله، والجهل ضلالة، والظلم ندامة، والطاعة قرة العين، والبكاء من خشية الله النجاة من النار، والضحك هلاك البدن، والتائب من الذنب كمن لا ذنب له.
[هب، فر، ((الضعيفة)) (6526)]

(Sangat Munkar Kecuali Ayat Terakhir)
Daripada ‘Āishah RA, beliau berkata: Rasulullah SAW bersabda: Kematian adalah sebuah keuntungan, maksiat adalah sebuah musibah, kefakiran adalah sebuah kerehatan, kekayaan adalah sebentuk hukuman, akal adalah hadiah kurniaan daripada Allah, kejahilan adalah sebuah kesesatan, kezaliman adalah sebuah penyesalan, ketaatan adalah penyejuk mata, tangisan kerana takutkan Allah adalah kejayaan daripada api neraka, ketawa adalah pembinasa badan, dan orang yang bertaubat daripada dosa adalah seperti orang yang tidak mempunyai apa-apa dosa.
[Riwayat al-Bayhaqī dalam Syu‘ab al-Īmān, dan al-Daylamī dalam Musnad al-Firdaus. Lihat Silsilah al-Ḍa‘īfah, no. 6526]

RUJUKAN

Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī, & Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān. (2010). Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj. Maktabah al-Ma‘ārif.

MAKLUMAN

Maklumat ini merupakan hasil dari tajaan Badan Kebajikan Telekom Malaysia Berhad, dengan kerjasama Pejabat Mufti Wilayah dan beberapa universiti tempatan. Projek ini diketuai oleh Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI. Moga Allah jadikan ia sebagai pemberat timbangan amalan buat semua yang terlibat. Aamiin!

Mohon lapor sekiranya terdapat sebarang kesilapan.