Jangan kalian memandang rendah seorang hamba yang telah Aku berikan ilmu kepadanya

Please complete the required fields.




TEKS BAHASA ARAB

يقول الله تعالى: لا تحقروا عبدا آتيته علما فإني لم أحقره حين علمته.

TEKS BAHASA MALAYSIA

Allah Ta’ala berfirman: Jangan kalian memandang rendah seorang hamba yang telah Aku berikan ilmu kepadanya. Sesungguhnya, Aku tidak pernah merendahkannya ketika mana Aku mengajarkannya.

STATUS

Batil

KOMENTAR ULAMA/PENGKAJI HADIS

Hadis ini disebut oleh al-Fattanī (m.986 H) رحمه الله dalam kitab himpunan hadis-hadis lemah dan palsu beliau berjudul Taẓkirah Al-Mawḍū’āt, di halaman 18. Berikut adalah komentar beliau terhadap hadis ini:

وَفِي الْبَاب عَن أبي سعيد وفِي اللآلئ «يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى لَا تُحَقِّرُوا عبد آتيته علما فَإِنِّي لم أُحَقِّرْهُ حِينَ عَلَّمْتُهُ» بَاطِلٌ بِهَذَا الْإِسْنَاد.

Daripada Abu Sa’id dan juga disebutkan dalam kitab Al-La’ali:
Maksudnya: “Allah Ta’ala berfirman: Jangan kalian memandang rendah seorang hamba yang telah Aku berikan ilmu kepadanya. Sesungguhnya, Aku tidak pernah merendahkannya ketika mana Aku mengajarkannya.”
Ia adalah hadis yang batil dengan sanad ini.

RUJUKAN

Muḥammad Ṭāhir bin ‘Alī Al-Fattanī. (1343). Taẓkirah Al-Mawḍū’āt. Idārah Al-Ṭibā‘ah Al-Munīrah.

MAKLUMAN

Maklumat ini merupakan hasil dari tajaan Badan Kebajikan Islam Telekom Malaysia Sdn Bhd, Coastline Marine Sdn Bhd, Hasnuri Sdn Bhd, Padi Pictures Sdn Bhd dan sumbangan orang ramai melalui Tabung Infaq, dengan kerjasama Pejabat Mufti Wilayah dan beberapa universiti tempatan. Projek ini diketuai oleh Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI. Moga Allah jadikan ia sebagai pemberat timbangan amalan buat semua yang terlibat. Aamiin!

Mohon lapor sekiranya terdapat sebarang kesilapan.