Di bilikku ada seorang wanita Ansar yang melarikan diri dan aku telah nikahkannya

TEKS BAHASA ARAB

إن هذا الحي من الأنصار يحبون الغناء.

TEKS BAHASA MALAYSIA

Sesungguhnya orang dari kalangan Ansar sangat sukakan nyanyian.

STATUS

Munkar

KOMENTAR ULAMA/PENGKAJI HADIS

Hadis ini disebut oleh Syeikh Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān حفظه الله dalam kitab himpunan hadis-hadis lemah dan palsu beliau berjudul Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj, di halaman 953, hadis nombor 4918. Kitab ini adalah ringkasan kepada kitab Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah karya Syeikh Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī (m. 1420H) رحمه الله . Berikut adalah maklumat tentang hadis ini, seperti yang terdapat dalam kitab ini:

(منكر)
عن عائشة – رضي الله عنها – قالت: كان في حجري جارية من الأنصار فزوجتها، قالت: فدخل علي رسول الله ﷺ يوم عرسها، فلم يسمع غناء ولا لعبا، فقال: يا عائشة! هل غنيتم عليها؟ أولا تغنون عليها؟ ثم قال: إن هذا الحي من الأنصار يحبون الغناء .
[حب، حم، ((الضعيفة))(5745)].

(Munkar)
Diriwayatkan daripada Aishah RA telah berkara: Di bilikku ada seorang wanita Ansar yang melarikan diri dan aku telah nikahkannya. Aishah berkata: Kemudian Rasulullah SAW berjumpa aku pada hari pernikahannya, dan dia tidak mendengar sebarang nyanyian atau permainan, maka dia berkata: Wahai Aishah! Adakah kalian menyanyikan lagu untuknya atau tidak? Kemudian dia berkata: Sesungguhnya orang dari kalangan Ansar sangat sukakan nyanyian.
[Riwayat Ibn Hibban dalam Al-Sahih dan Ahmad dalam Musnad. Lihat Silsilah al-Da’ifah, no. 5745].

RUJUKAN

Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī, & Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān. (2010). Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj. Maktabah al-Ma‘ārif.

MAKLUMAN

Maklumat ini merupakan hasil dari tajaan Telekom Malaysia, dengan kerjasama Pejabat Mufti Wilayah dan beberapa universiti tempatan. Projek ini diketuai oleh Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI. Moga Allah jadikan ia sebagai pemberat timbangan amalan buat semua yang terlibat. Aamiin!

Mohon lapor sekiranya terdapat sebarang kesilapan.