Allah tidak reda melainkan kebaikan untuk Bani Tamim

Please complete the required fields.




TEKS BAHASA ARAB

يأبى الله لبني تميم إلا خيرا، ثبت الأقدام، عظام الهام، رجح الأحلام، هضبة حمراء، لا يضرها من ناوأها، أشد الناس على الدجال في آخر الزمان.

TEKS BAHASA MALAYSIA

Allah tidak reda melainkan kebaikan untuk Bani Tamim, kaki-kaki mereka diberikan keteguhan, besar inspirasi, mimpi yang tepat, bukit yang merah, orang yang menentangnya tidak dapat memudaratkannya, mereka adalah orang yang paling memusuhi al-Dajjal pada akhir zaman.

STATUS

Sangat lemah

KOMENTAR ULAMA/PENGKAJI HADIS

Hadis ini disebut oleh Syeikh Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān حفظه الله dalam kitab himpunan hadis-hadis lemah dan palsu beliau berjudul Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj, di halaman 1966 hadis nombor 9833. Kitab ini adalah ringkasan kepada kitab Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah karya Syeikh Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī (m. 1420H) رحمه الله . Berikut adalah maklumat tentang hadis ini, seperti yang terdapat dalam kitab ini:

(ضعيف جدا)
عن أبي هريرة قال: ذكرت القبائل عند النبي صلى الله عليه وسلم، فقالوا: يا رسول الله! ما تقول في (هوازن)؟ فقال: زهرة تينع. قالوا: فما تقول في بني عامر؟ قال: جمل أزهر، يأكل من أطراف الشجر. قالوا: ما تقول في بني تميم؟ قال: فقال: يأبى الله لبني تميم إلا خيرا، ثبت الأقدام، عظام الهام، رجح الأحلام، هضبة حمراء، لا يضرها من ناوأها، أشد الناس على الدجال في آخر الزمان.
[الحارث، حل، البزار، طس، خط، الرامهرمزي، ((الضعيفة)) (6796)]

(Sangat lemah)
Daripada Abu Hurairah, dia berkata: Beberapa kabilah telah disebutkan di sisi Nabi SAW, lalu mereka bertanya: Wahai Rasulullah! Apakah pendapatmu tentang Hawazin? Baginda menjawab: Bunga yang sedang matang. Mereka bertanya lagi: Apakah pendapatmu tentang Bani ‘Amir? Baginda menjawab: Unta putih bersinar yang memakan hujung-hujung pohon. Mereka bertanya: Apakah pendapatmu tentang Bani Tamim? Baginda bersabda: Allah tidak reda melainkan kebaikan untuk Bani Tamim, kaki-kaki mereka diberikan keteguhan, besar inspirasi, mimpi yang tepat, bukit yang merah, orang yang menentangnya tidak dapat memudaratkannya, mereka adalah orang yang paling memusuhi al-Dajjal pada akhir zaman.
[Riwayat al-Harith, Abu Nu’aim dalam Hilyah al-Awliya’, al-Bazzar, al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Awsat, al-Ramahurmuzi, al-Khatib al-Baghdadi dalam Tarikh Baghdad. Lihat Silsilah al-Da‘ifah, no.6796]

RUJUKAN

Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī, & Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān. (2010). Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj. Maktabah al-Ma‘ārif.

MAKLUMAN

Maklumat ini merupakan hasil dari tajaan Telekom Malaysia Sdn Bhd, Coastline Marine Sdn Bhd, Hasnuri Sdn Bhd, Padi Pictures Sdn Bhd dan sumbangan orang ramai melalui Tabung Infaq, dengan kerjasama Pejabat Mufti Wilayah dan beberapa universiti tempatan. Projek ini diketuai oleh Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI. Moga Allah jadikan ia sebagai pemberat timbangan amalan buat semua yang terlibat. Aamiin!

Mohon lapor sekiranya terdapat sebarang kesilapan.