Aku telah melihat tuhanku dalam mimpiku dalam bentuk yang paling indah

Please complete the required fields.




TEKS BAHASA ARAB

حديث: رأيت ربي في المنام في أحسن صورة، شابا موقرا، رجلاه في خضر، عليه نعلان من ذهب، على فراش من ذهب.

TEKS BAHASA MALAYSIA

Hadith: Aku telah melihat tuhanku dalam mimpiku dalam bentuk yang paling indah. Dia berbentuk remaja yang mulia.Kedua kakinya berada pada sesuatu yang lembut. Dia memakai sepatu daripada emas dan berada di atas hamparan emas.

STATUS

Palsu

KOMENTAR ULAMA/PENGKAJI HADIS

Hadis ini disebut oleh Muḥammad bin ‘Alī al-Shawkānī (m.1250H) رحمه الله dalam kitab himpunan hadis-hadis palsu beliau berjudul Al-Fawā’id Al-Majmū’ah Fī Al-Aḥādīth Al-Mawḍū‘ah, di halaman 446, 447, hadis nombor 13. Berikut adalah komentar beliau terhadap hadis ini:

رواه الخطيب عن أم الطفيل، امرأة أبي كعب، وهو موضوع، وفي إسناده وضاع وكذاب ومجهول. وقد رواه الطبراني من طرق بألفاظ تقارب هذا.

Diriwayatkan oleh al-Khatib daripada Umm Al-Thufail, isteri Ubay Bin Ka’ab. Ia palsu. Dalam sanadnya ada pemalsu, pendusta dan perawi yang majhul. Diriwayatkan oleh al-Tabarani daripada banyak jalur dengan lafaz yang lebih kurang sama.

RUJUKAN

Muḥammad bin ‘Alī Al-Shawkānī. (1995). Al-Fawā’id Al-Majmū’ah Fī Al-Aḥādīth Al-Mawḍū‘ah (‘Abd Al-Raḥman Al-Mu‘allimī, Ed.). Dār Al-Kutub Al-‘Ilmiyyah.

MAKLUMAN

Maklumat ini merupakan hasil dari tajaan Badan Kebajikan Islam Telekom Malaysia Berhad, dengan kerjasama Pejabat Mufti Wilayah dan beberapa universiti tempatan. Projek ini diketuai oleh Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI. Moga Allah jadikan ia sebagai pemberat timbangan amalan buat semua yang terlibat. Aamiin!

Mohon LAPOR kepada pentadbir sekiranya terdapat sebarang kesilapan.