Ada satu golongan dalam kalangan umat aku

TEKS BAHASA ARAB

لا تزال طائفة من أمتي على الحق ظاهرين على من ناوأهم وهم كالإناء بين الأكلة حتى يأتي أمر الله وهم كذلك قلنا: يا رسول الله وأين هم قال: بأكناف بيت المقدس قال: وحدثني أن (الرملة ) هي (الربوة) ذلك أنها مغربة ومشرقة.

TEKS BAHASA MALAYSIA

Ada satu golongan dalam kalangan umat aku yang berada di atas kebenaran. Mereka menzahirkan diri terhadap orang yang bermusuh dengan mereka. Mereka seperti bekas air di antara makanan. Mereka berada dalam keadaan sebegitu sehingga Allah menentukan takdirnya. Kami berkata: Wahai Rasulullah, di manakah mereka? Baginda bersabda: Di kawasan Baitul Maqdis. Murrah berkata: Baginda menceritakan kepada aku bahawa al-Ramlah adalah al-Rabwah. Ini kerana ia menuju ke barat dan timur.

STATUS

Munkar dengan lafaz ini

KOMENTAR ULAMA/PENGKAJI HADIS

Hadis ini disebut oleh Syeikh Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān حفظه الله dalam kitab himpunan hadis-hadis lemah dan palsu beliau berjudul Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj, di halaman 1939, hadis nombor 9724. Kitab ini adalah ringkasan kepada kitab Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah karya Syeikh Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī (m. 1420H) رحمه الله . Berikut adalah maklumat tentang hadis ini, seperti yang terdapat dalam kitab ini:

(منكر بهذا السياق)
عن مرة البهذي أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: لا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي عَلَى الْحَقِّ ظَاهِرِينَ عَلَى مَنْ نَاوَأَهُمْ، وَهُمْ كَالإِنَاءِ بَيْنَ الأَكَلَةِ، حَتَّى يَأْتِيَ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ كَذَلِكَ. قُلْنَا: يَا رَسُولَ اللَّهِ! وَأَيْنَ هُمْ؟ قَالَ: بِأَكْنَافِ بَيْتِ الْمَقْدِسِ. قَالَ: وَحَدَّثَنِي: أَنَّ (الرَّمْلَةَ) هِيَ (الرَّبْوةُ)، ذَلِكَ أَنَّهَا مُغَرِّبَةٌ وَمُشَرِّقَةٌ.
[الفسوي، طب، ابن عساكر، ((الضعيفة)) (6390)]

(Munkar dengan lafaz ini)
Murrah al-Bahzi menyebut bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda: Ada satu golongan dalam kalangan umat aku yang berada di atas kebenaran. Mereka menzahirkan diri terhadap orang yang bermusuh dengan mereka. Mereka seperti bekas air di antara makanan. Mereka berada dalam keadaan sebegitu sehingga Allah menentukan takdirnya. Kami berkata: Wahai Rasulullah, di manakah mereka? Baginda bersabda: Di kawasan Baitul Maqdis. Murrah berkata: Baginda menceritakan kepada aku bahawa al-Ramlah adalah al-Rabwah. Ini kerana ia menuju ke barat dan timur.
[Riwayat al-Fasawi, al-Tabarani dalam al-Mu‘jam al-Kabir dan Ibn Asakir. Lihat Silsilah al-Da'ifah, no. 6390]

RUJUKAN

Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī, & Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān. (2010). Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj. Maktabah al-Ma‘ārif.

MAKLUMAN

Maklumat ini merupakan hasil dari tajaan Badan Kebajikan Telekom Malaysia Berhad, dengan kerjasama Pejabat Mufti Wilayah dan beberapa universiti tempatan. Projek ini diketuai oleh Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI. Moga Allah jadikan ia sebagai pemberat timbangan amalan buat semua yang terlibat. Aamiin!

Mohon lapor sekiranya terdapat sebarang kesilapan.